Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/5196
Type: Monografia
Title: O ensino de ciências e os etnosaberes sobre as aves da comunidade Kaingang de Iraí/RS
Author: Nunes, Sidinéia Loureiro
First advisor: Coan, Cherlei Marcia
metadata.dc.contributor.referee1: Oliveira, Renata Portugal
metadata.dc.contributor.referee2: Irgang, Silvania Regina Pelenz
Resume: A presente pesquisa foi realizada na Terra Indígena de Iraí, localizada no município de Iraí no estado do Rio Grande do Sul. Buscou-se compreender as relações culturais dos Kaingangs com as aves e propor articulações sobre o tema envolvendo o diálogo entre os etnosaberes e os conteúdos de Ciências voltados aos anos finais do ensino fundamental. A pesquisa tem natureza qualitativa e os dados foram obtidos por meio de entrevista semi-estruturada junto aos Kófas, anciãos da comunidade, ou seja, Bibliotecas Vivas. A partir do registro dos etnosaberes sobre as aves, junto aos kófas foi possível propor a articulação entre etnosaberes e conteúdos escolares abordados no ensino de Ciências. Para tanto, foi proposta uma adaptação do Aprendizado Sequencial proposto por Joseph Cornell, que contemplasse a articulação dos etnosaberes sobre as aves aos conteúdos escolares, envolvendo saídas a campo. Reiteramos a necessidade de construir um currículo diferenciado e próximo da identidade do povo Kaingang. Demonstramos que é possível relacionar e articular os etnosaberes sobre aves aos conteúdos escolares, inserindo-os no currículo da escola Indígena em busca de uma educação diferenciada. Defendemos o Aprendizado Sequencial como uma importante metodologia para o trabalho com as aves em escolas indígenas, já que promove práticas pedagógicas que possibilitam a articulação dos etnosaberes e dos conteúdos escolares a partir de saídas a campo, potencializando a aproximação entre ser humano e natureza.
Abstract: The present research was carried out in the Indigenous Land of Iraí, located in the municipality of Iraí in the state of Rio Grande do Sul. It sought to understand the cultural relations of the Kaingangs with the birds and to propose articulations on the subject involving the dialogue between traditional and Science contents aimed at the final years of elementary school. The research has a qualitative nature and the data were obtained through a semi-structured interview with the Kófas, elders of the community, that is, Living Libraries. From the record of traditional knowledge about birds, together with the kófas, it was possible to propose the articulation between ethnosaberes and school contents addressed in Science teaching. Therefore, an adaptation of the Sequential Learning proposed by Joseph Cornell was proposed, which contemplated the articulation of cultural knowledge about birds to school contents, involving field trips. We reiterate the need to build a differentiated curriculum that is close to the identity of the Kaingang people. We demonstrate that it is possible to relate and articulate cultural knowledge about birds to school contents, inserting them into the curriculum of the Indigenous school in search of a differentiated education. We defend Sequential Learning as an important methodology for working with birds in indigenous schools, as it promotes pedagogical practices that allow the articulation of ethnosabers and school contents from field trips, enhancing the approximation between human beings and nature.
Keywords: Bibliotecas Vivas
Aves
Etnosaberes
Ensino de Ciências
Comunidades indígenas
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal da Fronteira Sul
Acronym of the institution: UFFS
College, Institute or Department: Campus Erechim
Type of Access: Acesso Aberto
URI: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/5196
Issue Date: Jan-2022
Appears in Collections:Interdisciplinar em Educação do Campo: Ciências da Natureza

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
NUNES.pdf1,66 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.