Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/598
Type: Monografia
Title: Limites e possibilidades na utilização de softwares educacionais no ensino da física na educação básica
Author: Kornowski, Andréia
First advisor: Santos, Rosemar Ayres dos
metadata.dc.contributor.referee1: Pauletti, Diogo
metadata.dc.contributor.referee2: Bervian, Paula Vanessa
Resume: Neste trabalho apresentamos pesquisa qualitativa, de cunho bibliográfico, de Trabalho de Conclusão de Curso, cujo problema foi: De que forma e com quais resultados os softwares educacionais estão sendo trabalhados nas práticas pedagógicas no Ensino de Física, na Educação Básica, nas investigações apresentadas no Encontro de Pesquisa em Ensino de Física (EPEF)? Objetivando identificar e analisar a abordagem dada a estas ferramentas virtuais nas práticas educativas no Ensino de Física. O corpus de análise se constitui a partir dos artigos presentes nos anais das últimas oito edições do EPEF. Utilizamos como metodologia de análise a Análise Textual Dircursiva, composta de unitarização, categorização e comunicação. Obtivemos como resultados duas categorias de análise: a) A tecnologia vista como potencializadora do processo educativo; e b) Problemáticas enfrentadas com o uso dos recursos tecnológicos na prática docente.
Abstract: In this work the qualitative research is presented, as bibliographic study, as a final graduation work, whose problem was: In what way and what results has the educational software been used in pedagogical practice in Physics teaching, in Basic Education, in the investigation presented in the Physical research meeting (EPEF)? The objective is to identify and to analyze the approach to these virtual tools in the education practice of Physics Teaching. The corpuses of analysis are articles in the journal from the last eight editions of EPEF. We used as methodology the Discursive Text Analysis, composed of unitization, categorization and communication. The results were two categories of analysis: a) The technological view as potentiating of the educative process and; b) Problematic faced with the use of technological resources in the teaching practice.
Keywords: Ensino de física
Softwares educacionais
Didática
Ensino básico
Tecnologia da informação e comunicação (TIC)
Práticas pedagógicas
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal da Fronteira Sul
Acronym of the institution: UFFS
College, Institute or Department: Campus Cerro Largo
Type of Access: Acesso Aberto
URI: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/598
Issue Date: 17-Jun-2015
Appears in Collections:Física

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
KORNOWSKI.pdf357.87 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.