Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/6097
Type: Artigo Cientifico
Title: As fotografias enquanto possibilidades didáticas: problematizações acerca dessa linguagem no ensino de história
Author: Cecon, Dara Manoelli
Fenner, Eduarda Laís
First advisor: Valentini, Delmir José
Resume: Este artigo teve como objetivo evidenciar as contribuições e possibilidades didáticas da fotografia no ensino de História na Educação Básica, através do estudo de artigos acessados por meio dos portais da CAPES e SciELO. Apresenta ainda, uma análise da Base Nacional Comum Curricular (BRASIL, 2018) relacionada ao uso da fotografia no referido componente curricular, e dialoga com autores como Kossoy (2001), Reali (2017) Canabarro (2015) e Entler (2007), que abordam a temática em suas produções. Quanto aos resultados, destaca-se o uso da fotografia para representações de espaço e tempo, para contextualização e registro documental. Com base neste estudo, conclui-se que a fotografia enquanto linguagem apresenta diversas possibilidades, mas seu uso pedagógico ainda enfrenta algumas lacunas a serem consideradas, como a subjetividade social, cultural, moral, política e individual de cada sujeito.
Abstract: This article aimed to point the contributions and didatic possibilities of photography in the teaching of History in Basic Education, through the study of articles accessed through the CAPES and SciELO portals. It also presents an analysis of the National Curricular Common Base (BRASIL, 2018) related to the use of photography in the aforementioned curricular component, and dialogues with authors such as Kossoy (2001), Reali (2017) Canabarro (2015) and Entler (2007), who address the theme in your productions. As for the results, it evident the use of photography for representations of space and time, for contextualization and documentary record. Based on this study, it is concluded that photography as a teaching language presents several possibilities, but its pedagogical use still faces some gaps to be considered, such as subjectivity social, cultural, moral, political and individual of each subject.
Keywords: Fotografia
História
Didática
Ensino e aprendizagem
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal da Fronteira Sul
Acronym of the institution: UFFS
College, Institute or Department: Campus Chapecó
Type of Access: Acesso Aberto
URI: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/6097
Issue Date: 1-Aug-2022
Appears in Collections:Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CECON.pdf4,62 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.