Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/6190
Type: | Dissertação |
Title: | A mística como princípio constitutivo do comum no Movimento dos Trabalhadores Sem Terra |
Author: | Silva, Pedro Almeida da |
First advisor: | Neitzel, Odair |
metadata.dc.contributor.referee1: | Mass, Olmaro Paulo |
metadata.dc.contributor.referee2: | Picoli, Bruno Antonio |
metadata.dc.contributor.referee3: | Pereira, Ana Maria de Oliveira |
Resume: | O Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra (MST) tem sido objeto de pesquisa em diferentes áreas da ciência. É uma organização importante para o campesinato e para as reflexões acerca dos problemas agrários brasileiros e educacionais. Sua gênese se deu a partir da junção de diferentes lutas camponesas difundidas pelo Brasil, e da inspiração do êxodo bíblico. Em 2022, o MST completou trinta e oito anos de resistência no campo. Durante esses anos se transformou e agregou novas ideias, acompanhando as mudanças sociais e as lutas por terra, educação e direitos dos trabalhadores do campo. Ao longo de sua história o MST incorporou a sua luta, a mística, prática herdada da Igreja Católica. Força que anima, educa, politiza e conscientiza os seus integrantes para as ações coletivas. Por esses qualitativos a mística é vista como um dos pilares educativos do MST. A pesquisa objetiva investigar o processo formativo do MST. E, em que medida a mística contribui para a conscientização dos seus integrantes, para a construção do comum. Por isso, se pergunta nessa investigação: como a mística incide na mudança de mentalidade dos integrantes do movimento para que o comum aconteça? Essa investigação parte dos aspectos históricos do MST, até o momento que se percebeu que não adiantava ter apenas a posse da terra, era necessário a educação para poder avançar nas negociações. Para esses avanços, o MST criou o Setor de Educação que publicou os Cadernos de Educação como suporte às atividades educativas, e negociativas com as autoridades governamentais. |
Abstract: | The Landless Rural Workers Movement (MST) has been the object of research in different areas of science. It is an important organization for the peasantry and for reflections on Brazilian agrarian and educational problems. Its genesis came from the combination of different peasant struggles spread throughout Brazil, and the inspiration of the biblical exodus. In 2022, the MST completed thirty-eight years of resistance in the countryside. During these years, it transformed and added new ideas, accompanying social changes and struggles for land, education and the rights of rural workers. Throughout its history, the MST incorporated its struggle, the mystique, a practice inherited from the Catholic Church. A force that animates, educates, politicizes and raises the awareness of its members for collective actions. Due to these qualities, mystique is seen as one of the educational pillars of the MST. The research aims to investigate the formative process of the MST. And, to what extent does mystique contribute to the awareness of its members, to the construction of the common. Therefore, the following question is asked in this investigation: how does mystique affect the change in the movement's members' mentality so that the common thing happens? This investigation starts from the historical aspects of the MST, until the moment when it was realized that it was no use just having the land, education was necessary to be able to advance in the negotiations. For these advances, the MST created the Education Sector, which published the Cadernos de Educação to support educational activities and negotiations with government authorities. |
Keywords: | Movimento dos Sem-Terra Politização Educação Coletivismo |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal da Fronteira Sul |
Acronym of the institution: | UFFS |
College, Institute or Department: | Campus Chapecó |
Name of Program of Postgraduate studies: | Programa de Pós-Graduação em Educação |
Type of Access: | Acesso Aberto |
URI: | https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/6190 |
Issue Date: | 9-Nov-2022 |
metadata.dc.level: | Mestrado |
Appears in Collections: | Programa de Pós-Graduação em Educação |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.