Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/6206
Type: Monografia
Title: Um estudo sobre a avaliação: uma revisão em revista da área
Author: Kuhn, Renan
First advisor: Uhmann, Rosangela Ines Matos
metadata.dc.contributor.referee1: Andrighetto, Rosália
metadata.dc.contributor.referee2: Bozzato, Carla Vargas
Resume: A avaliação educacional representa um papel fundamental no processo de ensino e aprendizagem, sendo de extrema importância para garantir a aprendizagem de qualidade ao aluno. Com isso é proposto uma análise em artigos encontrados no periódico Estudos em Avaliação Educacional. A busca compreende o período de 2015 a 2021, e tem como objetivo verificar a abrangência da avaliação, o que gerou a organização de categorias. Para tanto, a categoria avaliação da aprendizagem foi observada conforme a perspectiva classificatória da reprodução e emergente da recriação. Dos 12 artigos encontrados, 8 estão na subcategoria emergente da recriação e 4 na classificatória da reprodução. Destacando ainda a presença de apenas 1 artigo referente a avaliação no ensino de ciências. Portanto, com essa pesquisa foi possível refletir sobre avaliação no ensino, reconhecendo a importância de desenvolver uma prática avaliativa crítica, participativa, reflexiva.
Abstract: The educational assessment represents a key role in the teaching and learning process, being of extreme importance to ensure quality learning to the student. Therewith, an analysis is proposed in articles found in the periodical Estudos em Avaliação Educacional. The search comprises the period from 2015 to 2021, and has the goal to verify the coverage of the evaluation, what generated the organization of categories. For that, the learning assessment category was observed according to the classification perspective of reproduction and emerging from recreation. From the 12 articles found, 8 are in the emerging subcategory of recreation and 4 in the classificatory of reproduction. Still highlighting the presence of only 1 article referring to evaluation in science teaching. Therefore, with this research it was possible to reflect on evaluation in teaching, recognizing the importance of developing a critical, participatory, and reflective evaluative practice.
Keywords: Avaliação da educação
Ensino e aprendizagem
Avaliação da aprendizagem
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal da Fronteira Sul
Acronym of the institution: UFFS
College, Institute or Department: Campus Cerro Largo
Type of Access: Acesso Embargado
URI: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/6206
Issue Date: 2022
Appears in Collections:Química

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
KUHN.pdf363,92 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.