Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/6500
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Moura, Neide Cardoso de-
dc.contributor.referee1Andreis, Adriana Maria-
dc.contributor.referee2Oliveira, Franciely de Lima-
dc.creatorOliveira, Mohara Kaleb Santos de-
dc.date2023-02-23-
dc.date.accessioned2023-04-14T16:26:40Z-
dc.date.available2023-04-06-
dc.date.available2023-04-14T16:26:40Z-
dc.date.issued2023-02-23-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/6500-
dc.description.abstractThe textbook is an important resource made available free of charge to all public schools of Basic Education in the country. Considering that it is an accessible resource to be used in classes, it is pertinent to reflect on how some aspects that comprise inclusive perspectives are presented, especially those related to gender and color/race in Early Childhood Education. Therefore, the aim of this study is to make considerations about issues of gender and race/color, through the study of images/illustrations from the textbook "Good practices in education". In this way, the methodology used is based on elements of in-depth hermeneutics, which comprises an interpretation of the investigated aspects. The work shows indications that aspects that denote inequalities about the studied focus are still conveyed, and indicates that they need courage and study to be recognized and lived in the school space.pt_BR
dc.description.resumoO livro didático é um importante recurso disponibilizado gratuitamente à todas as escolas públicas da Educação Básica do país. Considerando que é um recurso acessível para ser utilizado nas aulas, é pertinente refletir acerca de como estão apresentados alguns aspectos que compreendem perspectivas inclusivas, especialmente, relacionadas com o gênero e a cor/raça na Educação Infantil. Por isso, o objetivo deste estudo é tecer considerações acerca das questões de gênero e raça/cor, por meio do estudo das imagens/ilustrações do livro didático "Boas práticas de educação". Nesse caminho, a metodologia utilizada se apoia em elementos da hermenêutica de profundidade, que compreende uma interpretação dos aspectos investigados. O trabalho mostra indícios de que ainda são veiculados aspectos que denotam desigualdades sobre o enfoque estudado, e indica que necessitam de coragem e estudo para serem reconhecidas e vividas no espaço escolar.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Biblioteca Chapeco (biblio.ch@uffs.edu.br) on 2023-04-06T18:11:54Z No. of bitstreams: 1 OLIVEIRA 1.pdf: 1034135 bytes, checksum: f3bf46ad07506b7bec42460c0aa4b20a (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2023-04-14T16:26:40Z (GMT) No. of bitstreams: 1 OLIVEIRA 1.pdf: 1034135 bytes, checksum: f3bf46ad07506b7bec42460c0aa4b20a (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2023-04-14T16:26:40Z (GMT). No. of bitstreams: 1 OLIVEIRA 1.pdf: 1034135 bytes, checksum: f3bf46ad07506b7bec42460c0aa4b20a (MD5) Previous issue date: 2023-02-23en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Chapecópt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLivro didáticopt_BR
dc.subjectRaçapt_BR
dc.subjectCorpt_BR
dc.subjectEducação infantilpt_BR
dc.titleUm olhar ao livro didático para a educação infantil PNLD/2022: um estudo da abordagem de gênero e cor/raçapt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
Appears in Collections:Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
OLIVEIRA 1.pdf1.01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.