Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/6511
Type: Dissertação
Title: Gestão democrática da educação: uma análise dos planos municipais de educação da Associação dos Municípios do Alto Irani (AMAI) (2015-2022)
Author: Vanzela, Ivonete Dalmédico
First advisor: Petry, Oto João
metadata.dc.contributor.referee1: Schema, Camila Caracelli
metadata.dc.contributor.referee2: Barleta, Ilma de Andrade
metadata.dc.contributor.referee3: Nardi, Elton Luiz
Resume: O presente estudo vincula-se à linha de pesquisa Políticas Educacionais, do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), campus Chapecó (SC), e trata da gestão democrática nos Planos Municipais de Educação (PMEs) da Associação dos Municípios do Alto Irani (AMAI). Tem por objetivo analisar em que medida os PMEs, da AMAI assumem a gestão democrática como princípio orientador da administração da educação municipal. Para tanto, fundamenta-se teoricamente nas contribuições de Antunes (1995), Souza (2009, 2018), Cury (2007a, 2007b), Harvey (1992, 2008), Saviani (2008, 2017, 2021), Nardi (2018), Mendonça (2000), Barleta (2015), Palú e Petry (2020, 2021), Bordenave (1992), Dardot \e Laval (2016), Paro (2005, 2015, 2016), dentre outros. Com apoio teórico-metodológico no materialismo histórico, serviu-se de pesquisa documental cujo material foi submetido à análise de conteúdo proposta por Bardin (2016). Da análise do corpus documental, composto pelos 14 PMEs da região pesquisada, evidencia-se que, em geral, os planos assumem a gestão democrática como princípio orientador da administração da educação, embora em algumas passagens haja elementos e encaminhamentos político-práticos que tendem a promover certa desconexão com esse princípio. Os resultados também possibilitam indicar que os PMEs foram (re) elaborados com participação da comunidade educacional e da sociedade civil, ficando menos enfatizada a necessidade de implementar essa participação nos processos de acompanhamento e de avaliação dos planos. Conclui que, diante do que se mostra relativo nos PMES quanto a assumir a gestão democrática como princípio da administração educacional no âmbito municipal, há necessidade de se seguir investindo na construção de uma compreensão politicamente mais alargada de democracia e de participação, o que requer considerar o projeto educacional em pauta e, no interior dele, a função social da educação.
Abstract: This study is linked to the line of Educational Policies, of the Specialization Program in Education, at Fronteira Sul Federal University, in Chapecó Campus (SC) and it is about democratic management in the Municipal Education Plans in Association of Municipalities of Alto Irani. The main objective was analyzing which extent the municipal education plans, in Association of Municipalities of Alto Irani; assume democratic management as a guiding principle in the administration of municipal education. Therefore, it is theoretically based on the contributions of Antunes (1995); Souza (2009, 2018); Cury (2007a, 2007b; Harvey (1992, 2008); Saviani (2008, 2017, 2021); Nardi (2018); Mendonça (2000); Barleta (2015); Palú e Petry (2020, 2021); Bordenave (1992); Dardot e Laval (2016); Paro (2005, 2015, 2016), among others. With theoretical-methodological support in historical materialism, documental research was used whose material was submitted to the content analysis proposed by Bardin (2016). From the analysis of the documentary corpus, composed of the 14 Municipal Education Plans in the researched region, it is evident that, in general, the plans assume democratic management as the guiding principle of education administration, although in some passages there are political-pratical elements and referrals that ten to promote certain disconnection with this principle. The results also make it possible to indicate that the Municipal Education Plans were (re) prepared with the participation of the educational community and civil society, with less emphasis being placed on the need to implemente this participation in the monitoring and evaluation processes of the plans. I conclude that, given what is shown to be relative in the Municipal Education Plans in terms of assuming democratic management as a principle of educational administration at the municipal level, there is a need to continue investing in the construction of a politically broader understanding of democracy and participation, which requires consider the educational project in question and, within it, the social function of education.
Keywords: Planos Municipais de Educação
Gestão democrática da educação
Política educacional
Administração da educação
Associação dos Municípios do Alto Irani (AMAI)
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal da Fronteira Sul
Acronym of the institution: UFFS
College, Institute or Department: Campus Chapecó
Name of Program of Postgraduate studies: Programa de Pós-Graduação em Educação
Type of Access: Acesso Aberto
URI: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/6511
Issue Date: 28-Feb-2023
metadata.dc.level: Mestrado
Appears in Collections:Programa de Pós-Graduação em Educação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
VANZELA.pdf1.79 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.