Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/6558
Type: | Monografia |
Title: | Panorama das inter-relações de avaliação no currículo: um olhar para os eventos ANPED e ENDIPE |
Author: | Drebes, Larissa Fátima |
First advisor: | Uhmann, Rosangela Ines Matos |
metadata.dc.contributor.referee1: | Wenzel, Judite Scherer |
metadata.dc.contributor.referee2: | Bozzato, Carla Vargas |
Resume: | Debater a avaliação no ensino faz parte do processo de entender que o currículo precisa ser coerente com o ensino e a aprendizagem centrada no aluno. Deste modo, o objetivo desta pesquisa é compreender como as perspectivas de avaliação se apresentam nos trabalhos da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPED) e do Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino (ENDIPE) no ensino em contexto curricular, visto possíveis inter-relações, limites e/ou desafios. A busca pelo evento da ANPED ocorreu nos trabalhos dos anais de 2021, enquanto no ENDIPE, foi em um E-book, ano de 2020. Ao todo foram selecionados 41 trabalhos que após a análise dos títulos, emergiram quatro categorias, a saber: Avaliação Institucional, Avaliação da Aprendizagem, Avaliação Externa e Concepção de Avaliação e Currículo. Portanto, infelizmente destacamos que faltam trabalhos referente a avaliação no Ensino de Ciências, bem como do autor principal que é o aluno no processo de ensino. Dizer também que foi possível refletir sobre a avaliação como processo de ensino e não como produto, percebendo a importância de se desenvolver uma avaliação crítica, participativa, reflexiva e principalmente dialógica e justa. |
Abstract: | Debating assessment in teaching is part of the process of understanding that the curriculum needs to be consistent with student-centered teaching and learning. Thus, the objective of this research is to understand how the evaluation perspectives are presented in the works of the National Association of Graduate Studies and Research in Education (ANPED) and the National Meeting of Didactics and Teaching Practices (ENDIPE) in teaching in a curricular context , considering possible interrelationships, limits and/or challenges. The search for the ANPED event took place in the works of the annals of 2021, while in ENDIPE, it was in an E-book, year 2020. In all, 41 works were selected that, after analyzing the titles, four categories emerged, namely: Evaluation Institutional, Learning Assessment, External Assessment and Assessment and Curriculum Design. Therefore, unfortunately we point out that there is a lack of work referring to evaluation in Science Teaching, as well as the main author who is the student in the teaching process. Also say that it was possible to reflect on the evaluation as a teaching process and not as a product, realizing the importance of developing a critical, participatory, reflective and mainly dialogical and fair evaluation. |
Keywords: | Avaliação da aprendizagem Currículo Alunos Professores Ensino |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal da Fronteira Sul |
Acronym of the institution: | UFFS |
College, Institute or Department: | Campus Cerro Largo |
Type of Access: | Acesso Embargado |
URI: | https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/6558 |
Issue Date: | 2023 |
Appears in Collections: | Química |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
DREBES.pdf | 618.12 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.