Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/6558
Type: Monografia
Title: Panorama das inter-relações de avaliação no currículo: um olhar para os eventos ANPED e ENDIPE
Author: Drebes, Larissa Fátima
First advisor: Uhmann, Rosangela Ines Matos
metadata.dc.contributor.referee1: Wenzel, Judite Scherer
metadata.dc.contributor.referee2: Bozzato, Carla Vargas
Resume: Debater a avaliação no ensino faz parte do processo de entender que o currículo precisa ser coerente com o ensino e a aprendizagem centrada no aluno. Deste modo, o objetivo desta pesquisa é compreender como as perspectivas de avaliação se apresentam nos trabalhos da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPED) e do Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino (ENDIPE) no ensino em contexto curricular, visto possíveis inter-relações, limites e/ou desafios. A busca pelo evento da ANPED ocorreu nos trabalhos dos anais de 2021, enquanto no ENDIPE, foi em um E-book, ano de 2020. Ao todo foram selecionados 41 trabalhos que após a análise dos títulos, emergiram quatro categorias, a saber: Avaliação Institucional, Avaliação da Aprendizagem, Avaliação Externa e Concepção de Avaliação e Currículo. Portanto, infelizmente destacamos que faltam trabalhos referente a avaliação no Ensino de Ciências, bem como do autor principal que é o aluno no processo de ensino. Dizer também que foi possível refletir sobre a avaliação como processo de ensino e não como produto, percebendo a importância de se desenvolver uma avaliação crítica, participativa, reflexiva e principalmente dialógica e justa.
Abstract: Debating assessment in teaching is part of the process of understanding that the curriculum needs to be consistent with student-centered teaching and learning. Thus, the objective of this research is to understand how the evaluation perspectives are presented in the works of the National Association of Graduate Studies and Research in Education (ANPED) and the National Meeting of Didactics and Teaching Practices (ENDIPE) in teaching in a curricular context , considering possible interrelationships, limits and/or challenges. The search for the ANPED event took place in the works of the annals of 2021, while in ENDIPE, it was in an E-book, year 2020. In all, 41 works were selected that, after analyzing the titles, four categories emerged, namely: Evaluation Institutional, Learning Assessment, External Assessment and Assessment and Curriculum Design. Therefore, unfortunately we point out that there is a lack of work referring to evaluation in Science Teaching, as well as the main author who is the student in the teaching process. Also say that it was possible to reflect on the evaluation as a teaching process and not as a product, realizing the importance of developing a critical, participatory, reflective and mainly dialogical and fair evaluation.
Keywords: Avaliação da aprendizagem
Currículo
Alunos
Professores
Ensino
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal da Fronteira Sul
Acronym of the institution: UFFS
College, Institute or Department: Campus Cerro Largo
Type of Access: Acesso Embargado
URI: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/6558
Issue Date: 2023
Appears in Collections:Química

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DREBES.pdf618,12 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.