Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/7764
Type: | Monografia |
Title: | Otimização da produtividade de milho: uma investigação com conceitos matemáticos do ensino fundamental |
Author: | Schoenmeier, Clisman |
First advisor: | Borges, Pedro Augusto Pereira |
Resume: | Na região extremo oeste de Santa Catarina, uma das principais culturas produzidas é o milho. O presente trabalho consiste em verificar de que forma podemos abordar conceitos matemáticos relacionados a esta cultivar em uma turma de 8º ano do Ensino Fundamental através da Modelagem Matemática. Tem como objetivo desenvolver modelos matemáticos para maximizar a produtividade do cultivo do milho, empregando conceitos e habilidades que estejam ao alcance da compreensão de alunos. A organização do trabalho ocorreu em várias etapas, abrangendo a preparação do solo, cálculos do tamanho dos lotes de terra, da quantidade de sementes e nutrientes por lote, o manejo da cultura durante o estágio de crescimento e desenvolvimento até a colheita. A pesquisa foi desenvolvida em conjunto entre professor e alunos para resolver o problema da produtividade ótima. O estudo levou em consideração apenas o espaçamento entre plantas como variável e considerou as quantidades de adubo, nitrogênio e defensivos agrícolas constantes. Foram realizados experimentos em seis lotes, o que exigiu o cálculo das quantidades de sementes e insumos. Com os dados da produção de milho, foram desenvolvidas estratégias para encontrar o espaçamento ótimo, envolvendo diferentes conceitos matemáticos, como unidades de medida de área e massa, grandezas na forma de taxas (produtividade), noções de economia (custos, receitas, lucros e planejamento econômico), proporções (na forma de regra de três), organização de dados em tabelas, plano cartesiano e noções de funções. |
Abstract: | In the far western region of Santa Catarina, one of the main crops produced is corn. This study aims to explore how mathematical concepts related to this crop can be introduced to an 8th-grade class through mathematical modeling. The objective is to develop mathematical models to maximize corn yield, using concepts and skills that are accessible to students' understanding. The organization of the work involved several stages, including soil preparation, calculating the size of land plots, the quantity of seeds and nutrients per plot, crop management during the growth and development stages, and up to the harvest. The research was conducted collaboratively between the teacher and students to solve the problem of optimal productivity. The study focused solely on plant spacing as a variable and considered the quantities of fertilizer, nitrogen, and agricultural pesticides as constants. Experiments were conducted in six plots, requiring calculations of seed and input quantities. Using the corn production data, strategies were developed to find the optimal spacing, involving different mathematical concepts, as units of measurement for area and mass, quantities in the form of rates (productivity), notions of economics (costs, revenues, profits, and economic planning), proportions (in the form of the rule of three), organization of data in tables, Cartesian plane, and notions of functions. |
Keywords: | Modelos matemáticos Ensino e Aprendizagem Agricultura Milho Ensino fundamental Produtividade |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal da Fronteira Sul |
Acronym of the institution: | UFFS |
College, Institute or Department: | Campus Chapecó |
Type of Access: | Acesso Aberto |
URI: | https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/7764 |
Issue Date: | 8-Jul-2024 |
Appears in Collections: | Matemática |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
SCHOENMEIER.pdf | 8.07 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.