Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/8020
Type: Monografia
Title: Um estudo bibliográfico sobre ensino de matemática na educação infantil: a presença de componentes curriculares nos cursos de pedagogia da região sul
Author: Campos, Jéssica Fernanda
Machado, Loreni Klein
First advisor: Melo, Marisol Vieira
Resume: Este estudo aborda a ausência/presença da Matemática na Educação Infantil nos Cursos de Pedagogia de instituições públicas da região sul do Brasil. Assim sendo, tem por objetivo analisar as propostas curriculares desses cursos com foco nos componentes curriculares de Matemática direcionados à Educação Infantil. O estudo caracteriza-se como uma pesquisa qualitativa por intermédio de análise documental e bibliográfica das ementas curriculares desses Cursos de Pedagogia na modalidade presencial e à distância. Este estudo fundamenta-se teoricamente em autores que abordam o papel da matemática na Educação Infantil, além dos referenciais curriculares dessa fase escolar. Ao serem analisadas as propostas curriculares e as respectivas ementas dos cursos de Pedagogia identificou-se um silenciamento da Matemática na Educação Infantil apresentando distanciamento e dispersão nas propostas curriculares, evidenciando assim, a discrepância na organização curricular dos cursos oferecidos para formação inicial de professores das instituições analisadas.
Abstract: This study addresses the absence / presence of Mathematics in Early Childhood Education in Pedagogy Courses at public institutions in the southern region of Brazil. Therefore, its objective is to analyze the curricular proposals of these courses with a focus on the curriculum components of Mathematics directed to Early Childhood Education. The study is characterized as a qualitative research through documentary and bibliographic analysis of the curricular syllabuses of these Pedagogy Courses in the face-to-face and distance modality. This study is theoretically based on authors who address the role of mathematics in Early Childhood Education, in addition to the curricular references of this school phase. When analyzing the curricular proposals and the respective syllabuses of the Pedagogy courses, a silencing of Mathematics in Early Childhood Education was identified, showing distance and dispersion in the curricular proposals, thus evidencing the discrepancy in the curricular organization of the courses offered for the initial training of teachers of the analyzed institutions.
Keywords: Matemática
Pedagogia
Curso de graduação
Currículo de ensino superior
Educação infantil
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal da Fronteira Sul
Acronym of the institution: UFFS
College, Institute or Department: Campus Chapecó
Type of Access: Acesso Aberto
URI: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/8020
Issue Date: 2019
Appears in Collections:Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CAMPOS.pdf1,54 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.