Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/827
Type: Monografia
Title: Leituras de educação na teoria de Gramsci
Author: Botton, Lucas Zani
First advisor: Pereira, Thiago Ingrassia
metadata.dc.contributor.referee1: Pereira, Thiago Ingrassia
metadata.dc.contributor.referee2: Caprara, Bernardo Mattes
metadata.dc.contributor.referee3: Silva, Luís Fernando Santos Corrêa da
Resume: O presente trabalho busca aprofundar as leituras da educação na teoria de Gramsci, tendo como objetivo principal analisar as teorias de Gramsci, pontuando sua contribuição para a educação. Para isso, o percurso metodológico é a revisão bibliográfica, pesquisando a visão de diferentes autores acerca da educação nas obras de Gramsci e apresentando alguns conceitos que aparecem em outras obras, de forma a facilitar na compreensão e na análise da obra escolhida como base bibliográfica central: o livro Antonio Gramsci, de Attilio Monasta, traduzido e organizado por Paolo Nosella, publicado pelo MEC no ano de 2010, parte da Coleção Educadores. Através da análise da obra e demais leituras, pretende-se responder ao questionamento principal: qual a contribuição dos estudos de Gramsci para a educação? Gramsci, um intelectual orgânico, fez uma leitura interligada das diferentes esferas sociais, perpassando sua visão sempre dentro dessa interligação. E sua preocupação com as mudanças necessárias à educação para acompanhar o mundo estiveram e estão presentes em todos os debates acerca da educação.
Abstract: The present work seeks to deepen the reading of education in Gramsci's theory, having as main objective the analysis of Gramsci's theories, punctuating his contribution to education. Thus, the methodological route is a bibliographical review, researching the view of different authors about education in the works of Gramsci, and presenting some concepts that appear in other works in order to facilitate the understanding and analysis of the work chosen as bibliographic foundation: Antonio Gramsci, by Attilio Monasta, translated and organized by Paolo Nosella, published by MEC in 2010, as part of the Educators Collection. Through the analysis of the work and other readings, it is intended to answer the main question: what is the contribution of Gramsci's studies to education? Gramsci, an organic intellectual, made an interconnected reading of the different social spheres, always permeating his vision within this interconnection. And his concerns about the changes required so education would follow the world have been and still are present in every debate about education.
Keywords: Gramsci
Educação
Hegemonia
Intelectuais
Language: por
Country: Brasil
Publisher: UNIVERSIDADE FEDERAL DA FRONTEIRA SUL
Acronym of the institution: UFFS
College, Institute or Department: Campus Erechim
Type of Access: Acesso Aberto
URI: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/827
Issue Date: 16-Dec-2016
Appears in Collections:TCC Ciências Sociais

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BOTTON.pdf503,31 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.