Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/8417
Type: Monografia
Title: Comunicação: desafios encontrados por pais surdos no cotidiano escolar
Author: Santos, Luziana Souza dos
First advisor: Valentini, Naiara Letícia
Resume: Diariamente, famílias surdas enfrentam desafios relacionados à comunicação nos espaços escolares, recorrendo a estratégias diversas para interagir com os profissionais da educação. Este estudo teve como objetivo geral compreender as formas de comunicação de pais surdos no espaço escolar e sua importância para o desenvolvimento social. Os objetivos específicos incluíram a identificação de barreiras linguísticas no cotidiano escolar e o reconhecimento de estratégias para melhorar a interação entre a comunidade escolar e os pais surdos relatadas em publicações acadêmicas. De abordagem qualitativa e caráter exploratório, a pesquisa baseou-se em levantamento bibliográfico de materiais publicados entre 2002 e 2023, consultados no Catálogo de Teses e Dissertações da CAPES e na Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações. Os resultados apontaram barreiras linguísticas significativas que dificultam a interação entre pais surdos e o ambiente escolar, frequentemente resultando na dependência de filhos ouvintes como mediadores. O estudo reforça a necessidade de maior preparo das instituições escolares para garantir uma comunicação direta e eficaz, com práticas que assegurem a inclusão de pais surdos. Além disso, destaca-se o compromisso institucional com políticas de inclusão e acessibilidade. Conclui-se pela urgência de capacitar profissionais e implementar práticas que respeitem a diversidade comunicativa, garantindo a plena participação dessas famílias na vida escolar de seus filhos.
Abstract: Every day, deaf families face challenges related to communication in schools, resorting to different strategies to interact with education professionals. The film CODA portrays these experiences, highlighting the intermediation of a hearing daughter to mediate communication between her deaf brother and deaf parents and the social environment and promoting reflections on inclusive practices. This study had the general objective of understanding the forms of communication of deaf parents in the school environment and its importance for social development. The specific objectives included the identification of language barriers in the school routine and the recognition of strategies to improve the interaction between the school community and deaf parents reported in academic publications. With a qualitative approach and exploratory character, the research was based on a bibliographic survey of materials published between 2002 and 2023, consulted in the CAPES Catalog of Theses and Dissertations and in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations. The results indicated significant language barriers that hinder interaction between deaf parents and the school environment, often resulting in the dependence of hearing children as mediators. The study reinforces the need for better preparation of schools to ensure direct and effective communication, with practices that ensure the inclusion of deaf parents. In addition, the institutional commitment to inclusion and accessibility policies is highlighted. The conclusion is that there is an urgent need to train professionals and implement practices that respect communicative diversity, ensuring the full participation of these families in their children's school life.
Keywords: Comunicação
Barreira da comunicação
Pessoas com deficência auditiva
Relações familiares
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal da Fronteira Sul
Acronym of the institution: UFFS
College, Institute or Department: Campus Chapecó
Type of Access: Acesso Aberto
URI: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/8417
Issue Date: 2024
Appears in Collections:Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SANTOS.pdf684,36 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.