Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/8803
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Mohr, Naira Estela Roesler | - |
dc.contributor.referee1 | Desiderio, Raphaela de Toledo | - |
dc.contributor.referee2 | Corrêa, Pamela Marmentini | - |
dc.creator | Kammler, Laiane Carolina | - |
dc.date | 2025-07-09 | - |
dc.date.accessioned | 2025-09-18T17:55:37Z | - |
dc.date.available | 2025-08-14 | - |
dc.date.available | 2025-09-18T17:55:37Z | - |
dc.date.issued | 2025-07 | - |
dc.identifier.uri | https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/8803 | - |
dc.description.abstract | This study investigates the impacts of teacher illness, especially those intensified after the COVID-19 pandemic, and proposes paths of resistance and reinvention through integrative practices within the school environment. It aims to understand how holistic education, in articulation with yoga, can function as a tool for well-being, self-care, and refuge for teachers, offering alternatives to the growing number of diseases related to exhaustion and lack of professional recognition. Based on a qualitative and transdisciplinary approach, the research conceives teacher health as a multifactorial phenomenon, influenced by issues of gender, subjectivity, and productivity-oriented educational models. Inspired by the ideas of Paulo Freire, bell hooks, Suely Rolnik, Rafael Yus, António Nóvoa, among others, it emphasizes the urgency of a teacher training that integrates body, mind, emotions, and spirituality. Yoga, as both philosophy and bodily practice, emerges as a concrete strategy of self-care and inner listening, promoting self-awareness, presence, and emotional strengthening. The study concludes that practices such as yoga should not be treated as complementary, but as structuring dimensions of a truly transformative education, encouraging the creation of projects that combine continuing education and comprehensive teacher care. | pt_BR |
dc.description.resumo | Este trabalho investiga os impactos do adoecimento docente, especialmente agravados após a pandemia de COVID-19, e propõe caminhos de resistência e reinvenção a partir de práticas integrativas no contexto escolar. O objetivo é compreender de que forma a educação holística, articulada ao yoga, pode atuar como ferramenta de bem-estar, autocuidado e refúgio para professores(as), oferecendo alternativas diante do crescente número de doenças relacionadas à exaustão e à falta de reconhecimento profissional. Fundamentado em uma abordagem qualitativa e transdisciplinar, o estudo entende a saúde docente como um fenômeno multifatorial, atravessado por questões de gênero, subjetividade e modelos educacionais produtivistas. Inspirado no pensamento de Paulo Freire, bell hooks, Suely Rolnik, Rafael Yus, António Nóvoa e outros(as) autores(as), destaca-se a urgência de uma formação que integre corpo, mente, emoções e espiritualidade. O yoga, enquanto filosofia e prática corporal, é apresentado como estratégia concreta de cuidado de si e de escuta interior, favorecendo o autoconhecimento, a presença e o fortalecimento emocional. Conclui-se que práticas como o yoga não devem ser tratadas como complementares, mas como dimensões estruturantes de uma educação verdadeiramente transformadora, incentivando a criação de futuros projetos que unam formação continuada e cuidado integral docente. | pt_BR |
dc.description.provenance | Submitted by Thiago Menezes Cairo (thiago.cairo@uffs.edu.br) on 2025-08-29T17:46:58Z No. of bitstreams: 1 KAMMLER.pdf: 502941 bytes, checksum: 41dbf466e87b4500f337f176f7835eab (MD5) | en |
dc.description.provenance | Approved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2025-09-18T17:55:37Z (GMT) No. of bitstreams: 1 KAMMLER.pdf: 502941 bytes, checksum: 41dbf466e87b4500f337f176f7835eab (MD5) | en |
dc.description.provenance | Made available in DSpace on 2025-09-18T17:55:37Z (GMT). No. of bitstreams: 1 KAMMLER.pdf: 502941 bytes, checksum: 41dbf466e87b4500f337f176f7835eab (MD5) Previous issue date: 2025-07 | en |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal da Fronteira Sul | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Campus Erechim | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFFS | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Adoecimento docente. | pt_BR |
dc.subject | Educação holística. | pt_BR |
dc.subject | Yoga. | pt_BR |
dc.subject | Formação docente. | pt_BR |
dc.subject | Espiritualidade. | pt_BR |
dc.title | O yoga e a educação holística como caminhos de cuidado docente: uma abordagem integradora frente ao adoecimento no contexto escolar | pt_BR |
dc.type | Monografia | pt_BR |
Appears in Collections: | Pedagogia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
KAMMLER.pdf | 491.15 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.