Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1234
Type: | Artigo Cientifico |
Title: | Conselho de classe como instrumento de democratização da escola |
Author: | Piassoli, Sandra Eli Vieira Zeni, Raquel de Fátima |
First advisor: | Trombetta, Derlan |
Resume: | Este artigo faz uma reflexão em torno das problemáticas que envolvem a efetivação do Conselho de Classe Participativo, num espaço democrático que efetive a participação de todos os sujeitos no planejamento e na avaliação da caminhada pedagógica da turma. O trabalho analisa as possibilidades do Conselho de Classe se constituir num instrumento democrático de planejamento e avaliação do processo pedagógico. A prática investigativa esteve voltada a referenciais bibliográficos, a fim de averiguar a importância que a gestão escolar assume para a efetivação do Conselho de Classe participativo e sua importância no processo avaliativo da escola. Analisa também como se efetiva a participação de todos no Conselho de Classe e aponta mecanismos que garantam a participação dos alunos e dos pais neste ambiente escolar. Os resultados enfatizam que o Conselho de Classe é um espaço que propicia a relação da escola com a comunidade, no entanto a escola precisa estar organizada de forma democrática para garantir a participação de pais e alunos nas atividades desenvolvidas no interior da escola. |
Abstract: | This article brings a reflection about the problematics that involves the realization of the Participative Class Council, in a democratic space that makes effective the participation of all the individuals in the planning and in the evaluation of the educational journey of the class. The work analises the possibilities of the Class Council constitute itself in a democratic instrument of the planning and evaluation of the educational process. The investigative practice was focused in bibliographic references to ascertain the importance that the school management assumes to the implement of the participative Class Council and its importance in the evaluative process of the school. It also analises how occurs the participation of everybody in the Class Council and it shows mechanisms that guarantee the participation of students and parents in this school environment. The results emphasize that the Class Council is a space that provides the relation between the school and the community, however, the school needs to be organized in a democratic way to guarantee the participation of students and parents in the activities developed in the school. |
Keywords: | Avaliação Conselho de classe participativo Gestão escolar Projeto político-pedagógico Conselho de educação |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal da Fronteira Sul |
Acronym of the institution: | UFFS |
College, Institute or Department: | Campus Chapecó |
Type of Access: | Acesso Aberto |
URI: | https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1234 |
Issue Date: | 2015 |
Appears in Collections: | Pedagogia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
PIASSOLI e ZENI.pdf | 540,94 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.