Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1297
Type: Monografia
Title: Desenvolvimento infantil em Vygotsky: contribuições para a mediação pedagógica na educação infantil
Author: Schuster, Simone Cristina
First advisor: Lyra, Leticia Ribeiro
Resume: Este artigo é de natureza teórica e tem como objetivo compreender, com base na teoria de Vygostky, o papel da mediação pedagógica na educação infantil. Parte-se do princípio de que a prática pedagógica do professor é fundamental para garantir aprendizagem e desenvolvimento das crianças de 0 a 5 anos. Como método buscou-se estudos de Vygotsky, Rego, Oliveira, entre outros autores, a fim de se aprofundar essa temática. Conclui-se que um ambiente planejado, organizado, que tenha recursos em que a professora mediadora possa disponibilizá-los promove aprendizagens e desenvolvimento infantil.
Abstract: This article is of a theoretical nature and aims to understand, based on Vygotsky’s theory, the role of pedagogical mediation in early childhood education. It is assumed that the pedagogical practice of the teacher is fundamental to ensure learning and development of children from 0 to 5 years. As a method, studies were carried out by Vygotsky, Rego and Oliveira among other authors in order to deepen this theme. We conclude that a planned, organized environment that has resources in which the mediating teacher can make them available promotes learning and child development.
Keywords: Desenvolvimento infantil
Educação infantil
Mediação pedagógica
Vygotsky
Ensino e aprendizagem
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal da Fronteira Sul
Acronym of the institution: UFFS
College, Institute or Department: Campus Chapecó
Type of Access: Acesso Aberto
URI: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1297
Issue Date: 2016
Appears in Collections:Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SCHUSTER.pdf405,66 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.