Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/163
Type: | Monografia |
Title: | Documentação pedagógica no berçário: reflexões, registros e propostas |
Author: | Vial, Indiana Picolo |
First advisor: | Carvalho, Rodrigo Saballa de |
metadata.dc.contributor.referee1: | Bittencourt, Zoraia |
metadata.dc.contributor.referee2: | Vasques, Rosane Fátima |
Resume: | Esta pesquisa apresenta a importância da documentação pedagógica no berçário, bem como as contribuições da mesma no processo de autoformação docente. Desse modo, são apresentadas considerações sobre a a diferença entre documentação pedagógica, além de estratégias de documentação. O objetivo da pesquisa é a reflexão sobre a importância da documentação pedagógica para o acompanhamento do desenvolvimento dos bebês e para autoformação docente. Metodologicamente, através da análise livros e pesquisas sobre o tema em questão, a documentação pedagógica é apresentada na pesquisa como uma ferramenta que evidencia as experiências dos bebês, suas construções de narrativas e ações autônomas expressas no cotidiano da instituição de Educação Infantil. |
Abstract: | This research presents the importance of pedagogical documentation in the nursery, as well as the contributions of the same in the process of teacher self-training. Thus, considerations are presented about the difference between pedagogical documentation, as well as documentation strategies. The objective of the research is the reflection on the importance of the pedagogical documentation for the monitoring of the development of the babies and for self-teaching. Methodologically, through the analysis of books and research on the subject in question, the pedagogical documentation is presented in the research as a tool that highlights the experiences of the babies, their constructions of narratives and autonomous actions expressed in the daily life of the institution of Early Childhood Education. |
Keywords: | Educação infantil Formação de professores Pedagogia Documentos |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal da Fronteira Sul |
Acronym of the institution: | UFFS |
College, Institute or Department: | Campus Erechim |
Type of Access: | Acesso Aberto |
URI: | https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/163 |
Issue Date: | 10-Dec-2014 |
Appears in Collections: | Pedagogia |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.