Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/163
Type: Monografia
Title: Documentação pedagógica no berçário: reflexões, registros e propostas
Author: Vial, Indiana Picolo
First advisor: Carvalho, Rodrigo Saballa de
metadata.dc.contributor.referee1: Bittencourt, Zoraia
metadata.dc.contributor.referee2: Vasques, Rosane Fátima
Resume: Esta pesquisa apresenta a importância da documentação pedagógica no berçário, bem como as contribuições da mesma no processo de autoformação docente. Desse modo, são apresentadas considerações sobre a a diferença entre documentação pedagógica, além de estratégias de documentação. O objetivo da pesquisa é a reflexão sobre a importância da documentação pedagógica para o acompanhamento do desenvolvimento dos bebês e para autoformação docente. Metodologicamente, através da análise livros e pesquisas sobre o tema em questão, a documentação pedagógica é apresentada na pesquisa como uma ferramenta que evidencia as experiências dos bebês, suas construções de narrativas e ações autônomas expressas no cotidiano da instituição de Educação Infantil.
Abstract: This research presents the importance of pedagogical documentation in the nursery, as well as the contributions of the same in the process of teacher self-training. Thus, considerations are presented about the difference between pedagogical documentation, as well as documentation strategies. The objective of the research is the reflection on the importance of the pedagogical documentation for the monitoring of the development of the babies and for self-teaching. Methodologically, through the analysis of books and research on the subject in question, the pedagogical documentation is presented in the research as a tool that highlights the experiences of the babies, their constructions of narratives and autonomous actions expressed in the daily life of the institution of Early Childhood Education.
Keywords: Educação infantil
Formação de professores
Pedagogia
Documentos
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal da Fronteira Sul
Acronym of the institution: UFFS
College, Institute or Department: Campus Erechim
Type of Access: Acesso Aberto
URI: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/163
Issue Date: 10-Dec-2014
Appears in Collections:Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
VIAL.pdf1,12 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.