Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1764
Type: Dissertação
Title: Leitura como performance
Author: Klier, Ivanete Maria
First advisor: Prigol, Valdir
Resume: Este estudo propõe compreender como as metáforas de leitura, enunciadas pela crítica literária, leem os textos literários e os leitores, que sujeitos constituem e que historicidades possuem. A pesquisa apresenta uma leitura da metáfora “performance”, enunciada na discursividade da crítica “Augusto de Campos”, de Ricardo Domenck – publicada na revista eletrônica Modo de Usar & Co., em 14 de janeiro de 2009. Nosso estudo objetiva analisar a metáfora de leitura “performance”, investigar as condições de seu aparecimento, compreender a historicidade que a sustenta e compreender a discursividade da crítica colocada em cena pela metáfora de leitura. Através dos estudos de Michel Pêcheux (2009), compreendemos a metáfora como um processo sócio-histórico que serve como fundamento da apresentação de objetos para sujeitos. Lemos a metáfora “performance” como uma imagem da leitura, também, como uma forma sóciohistórica que constitui sentidos sobre o que "ler" significa. A partir de Pêcheux (2009-2010a), entendemos que a metáfora se constitui por um deslizamento de sentidos, pelo efeito metafórico, entre uma formação discursiva e outra. Pelas condições de aparecimento dessa metáfora, na sua relação com o sócio-histórico e os “já ditos”, e na sua relação com a memória discursiva buscamos compreender o que é “ler com performance”.
Abstract: This study proposes to comprehend how the reading metaphors enunciated by the literary criticism read the literary texts and the readers, which subjects they constitute and which historicities they have. The research presents an analysis of the metaphor “performance” enunciated in the discursiveness of the criticism “Augusto de Campos” from Ricardo Domenck published in the electronic magazine Modo de Usar & Co. on January 14th, 2009. Our study aims to analize the reading metaphor “performance”, investigate the conditions of its appearance, comprehend the historicity that supports it and comprehend the discursiveness of the criticism brought into discussion by this reading metaphor. Through Michel Pêcheux’s studies (2009), we comprehend the metaphor as a socio-historic process which serves as a foundation for the presentation of objects to subjects. We read the metaphor “performance” as an image of the reading and, besides, as a socio-historic form that constitutes senses about what “reading” means. From Pêcheux (2009-2010a), we understand the metaphor is constituted by a displacement of sense, through the metaphoric effect between a discursive formation and another. By the appearance conditions of this metaphor in its relation to the socio-historic and the “already said”, and in its relation to the discursive memory we aim to comprehend what “reading with performance” is.
Keywords: Leitura
Metáfora
Performance
IND
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal da Fronteira Sul
Acronym of the institution: UFFS
College, Institute or Department: Campus Chapecó
Name of Program of Postgraduate studies: Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos
Type of Access: Acesso Aberto
URI: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1764
Issue Date: 2017
metadata.dc.level: Mestrado
Appears in Collections:Linguística

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
KLIER.pdf3,06 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.