Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/3782
Type: | Monografia |
Title: | Interdisciplinaridade: matemática e ciências com o tema corpo humano na educação especial |
Author: | Elias, Marines |
First advisor: | Bernardi, Ellen |
Resume: | O presente trabalho tem como objeto de estudo a Interdisciplinaridade entre a Matemática e a Ciências utilizando o tema corpo humano, com aplicação na Escola Despertar, em modalidade de educação especial EJA da APAE, localizada no Município de Cantagalo, Estado do Paraná. A pesquisa desse trabalho se destina a apresentar elaborações de propostas para a interdisciplinaridade do ensino de ciências e matemática na educação especial, considerando os aspectos do conhecimento científico mediante o cotidiano escolar. Diversas propostas foram elaboradas, sendo aplicadas as seguintes: higiene; unidades de medidas: comprimento, massa, ordem crescente, decrescente e construção de gráfico. Durante a aplicação das atividades, foi observado que os alunos se mostraram motivados em aprender. Desse modo, a obtenção dos resultados da aplicação das atividades se deu por meio de uma pesquisa qualitativa de cunho interpretativo, na qual verificou-se que as atividades propostas favoreceram a aprendizagem de conceitos da matemática e de ciências ancorados em situações do cotidiano, para alunos com deficiência intelectual. Além disso, verificou-se que em todas as etapas do desenvolvimento das atividades os educandos demonstraram confiantes em participar, o que propiciou um clima agradável, de forma que mostravam interessados e motivados a aprender. |
Abstract: | The present work aims to study the Interdisciplinarity between he Mathematics and he Sciences using the theme "human body", applied at Despertar School, in the special education program of APAE, located in Cantagalo, State of Paraná. This research intents to present proposals for the interdisciplinarity of sciences and mathematics teaching in special education, considering the aspects of scientific knowledge inside everyday schooling. Several proposals were elaborated, the following ones being applied: hygiene; units of measure: length, mass, ascending and descending order and graphic desing. During the application of the activities, it was observed that the students were motivated to learn. Therefore, the results of the application of the activities were obtained through a qualitative research of an interpretive nature, in which it was verified that the suggested activities favored the learning of concepts of mathematics and science anchored in everyday situations, for students with intellectual disability. In addition, it was found that in all steps of the development of the activities the students were confident to participate, interested and motivated to learn, which provided a pleasant learning atmosphere. |
Keywords: | Educação especial Interdisciplinaridade Aprendizagem escolar Raciocínio |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal da Fronteira Sul |
Acronym of the institution: | UFFS |
College, Institute or Department: | Campus Laranjeiras do Sul |
Type of Access: | Acesso Aberto |
URI: | https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/3782 |
Issue Date: | 2019 |
Appears in Collections: | Interdisciplinar em Educação do Campo: Ciências Naturais, Matemática e Ciências Agrárias |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.