Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/5112
Type: Artigo Cientifico
Title: Emoções no processo de aprendizagem escolar na perspectiva dos alunos do ensino fundamental: uma revisão da literatura científica
Author: Pires, Janquieli
Regoso, Vera Lucia
First advisor: Lyra, Leticia Ribeiro
Resume: O presente trabalho teve como tema o papel das emoções na aprendizagem escolar na perspectiva dos alunos do ensino fundamental. O objetivo foi analisar a literatura científica que aborde as emoções no processo de aprendizagem. Para atender o mesmo, realizou-se uma pesquisa bibliográfica nos bancos de dados científicos brasileiros: Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES), Biblioteca Digital de Teses Dissertações (BDTD) e SciELO, entre os anos 2015 a 2020, com os descritores: emoções, escola, infância, educação escolar, aprendizagem escolar e regulação emocional. Selecionou-se nove trabalhos, que foram lidos integralmente e resumidos. Após análise, criou-se três categorias a posteriori relações interpessoais entre professores-alunos, entre alunos e rotina escolar. Os resultados indicam que há prevalência de vivências emocionais que precisam ser pensadas no processo de aprendizagem escolar. Consideramos que as diferentes formas de manifestação das emoções necessitam ter espaço na escola e serem pensadas no processo de aprendizagem escolar.
Abstract: The present work had as its theme the role of emotions in school learning from the perspective of elementary school students. the objective was to analyze a scientific literature that addresses emotions in the learning process. to meet the same, a bibliographic search was carried out in the brazilian scientific databases: coordination for the improvement of higher education personnel (capes), digital library of dissertations (bdtd) and scielo, between the years 2015 to 2020, with the descriptors: emotions, school, childhood, school education, school learning and emotion regulation. nine works were selected, which were read in full and summarized. after analysis, three categories were created a posteriori interpersonal relationships between teachers-students, between students and school routine. the results indicate that there is a prevalence of emotional experiences that need to be considered in the school learning process. we consider that the different forms of expression of emotions are essential to have space at school and to be considered in the school learning process.
Keywords: Emoção
Criança
Ensino e aprendizagem
Ensino fundamental
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal da Fronteira Sul
Acronym of the institution: UFFS
College, Institute or Department: Campus Chapecó
Type of Access: Acesso Aberto
URI: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/5112
Issue Date: 15-Oct-2021
Appears in Collections:Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
REGOSO.pdf712,73 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.