Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/6087
Type: | Dissertação |
Title: | Pontos notáveis de um triângulo: uma prosposta didática com geometria dinâmica |
Author: | Bruxel, Daniel Argeu |
First advisor: | Scheffer, Nilce Fátima |
metadata.dc.contributor.referee1: | Basniak, Maria Ivete |
metadata.dc.contributor.referee2: | Borges, Pedro Augusto Pereira |
metadata.dc.contributor.referee3: | Menoncini, Lúcia |
Resume: | O presente trabalho consiste em uma proposta didática com o objetivo de explorar os pontos notáveis de um triângulo. As tarefas de exploração são desenvolvidas em um ambiente de geometria dinâmica: o GeoGebra. Além disso, a proposta explora os conceitos matemáticos envolvidos através de uma dinâmica que incentiva a argumentação matemática e as conversações matemáticas na sala de aula. Desta forma, são apresentadas algumas reflexões teóricas a respeito do uso da argumentação matemática em aulas de matemática e o uso de ambientes de geometria dinâmica. A pesquisa tem uma abordagem qualitativa, propositiva e analítica. Os dados analisados são as tarefas que compõem a sequência didática. A partir da análise, verificou-se que as tarefas que compõe a proposta didática favorecem a exploração de conceitos e propriedades no estudo dos pontos notáveis de um triângulo e podem contribuir com a formação de um espaço com a cultura da argumentação nas aulas de Matemática. |
Abstract: | The present article consists in a didactic proposal with the goal of explore the triangle notable points. The exploration tasks are developed in a dynamic geometry environment: the software GeoGebra. Moreover, the proposal explores the mathematical concepts involved through a dynamic that encourages mathematical argumentation and discussion in the classroom. This way, are presented some theoretical reflections about the use of mathematical argumentation in Math classes, and the use of dynamic geometry environments. The research has a qualitative, purposeful and analytical approach. The analyzed data are the tasks that compose the didactic sequence. From the analysis, it was verified that the tasks that compose the didactic proposal favor the exploration of concepts and properties in the study of triangle notable points, and it can contribute for the formation of a space with argumentation culture in Math classes. |
Keywords: | Matemática Geometria Triâgulo Didática |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal da Fronteira Sul |
Acronym of the institution: | UFFS |
College, Institute or Department: | Campus Chapecó |
Name of Program of Postgraduate studies: | Programa de Pós-Graduação Profissional em Matemática em Rede Nacional |
Type of Access: | Acesso Aberto |
URI: | https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/6087 |
Issue Date: | 28-Sep-2022 |
metadata.dc.level: | Mestrado profissional |
Appears in Collections: | Programa de Pós-Graduação Profissional em Matemática em Rede Nacional |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
BRUXEL.pdf | 2,87 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.