Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/6131
Type: Artigo Cientifico
Title: Entre desejos e razões: o ingresso e permanência nos cursos de licenciatura durante a pandemia da COVID-19
Other Titles: Between desires and reasons: entry and permanence in undergraduate programs during the COVID-19 pandemic
Author: Paz, Milena Sávio Pastorini
First advisor: Lima, Barbara Grace Tobaldini de
Resume: A pandemia do novo coronavírus provocou uma série de mudanças de planos e adaptações abruptas, que geram ansiedade, incerteza do amanhã e insegurança. Sentimentos experienciados por todas as pessoas que vivenciam esse momento e se estende pelas mais diversas instâncias da sociedade, inclusive o Ensino Superior. Com esse trabalho, buscamos compreender, através da Análise Textual Discursiva, o que sentiram os acadêmicos recém ingressantes de quatro cursos de licenciatura, de uma instituição pública do sudoeste do Paraná, durante o período de suspensão do calendário acadêmico, como isso influenciou em sua permanência, além dos motivos e motivações de seu ingresso nessa modalidade de curso e instituição. Como parte dos resultados, destaca-se o fato da escolha pela docência não ser um fator primordial de ingresso na licenciatura, bem como a importância de instituições públicas nos interiores dos estados.
Abstract: The pandemic of the new coronavirus caused a series of changes in plans and abrupt adaptations, which generate anxiety, uncertainty of tomorrow and insecurity. These are feelings experienced by all people who live through this moment and extend to the most diverse instances of society, including Higher Education. With this work, we sought to understand, through a Discourse Textual Analysis, what the newly entering students of four undergraduate courses in a public institution in the southwest of Paraná felt during the suspension period of the academic calendar, how this influenced their permanence, as well as the reasons and motivations for their entry in this type of course and institution. As part of the results, we highlight the fact that the choice for teaching is not a primary factor for entering the undergraduate course, as well as the importance of public institutions in the interior of the states.
Keywords: Formação de professores
Educação a distância
Estudantes universitários
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal da Fronteira Sul
Acronym of the institution: UFFS
College, Institute or Department: Campus Realeza
Type of Access: Acesso Aberto
URI: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/6131
Issue Date: 6-May-2021
Appears in Collections:Ciências Biológicas - Licenciatura

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PAZ.pdf442.02 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.