Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/7121
Type: Artigo Cientifico
Title: Análise da circulação do tema armas nucleares em vídeos de divulgação científica
Other Titles: Analysis of the circulation of the theme nuclear weapons in videos of Scientific Communication
Author: Wolfart, Jaqueline
First advisor: Fioresi, Claudia Almeida
Resume: A divulgação científica está cada dia mais presente em nosso cotidiano, por meio de diferentes formas como vídeos, textos, áudios entre outras formas. Neste trabalho, nosso objetivo foi analisar como o tema relacionado às armas nucleares e bombas circula em vídeos de divulgação científica, especificamente na plataforma do youtube. Esta análise foi realizada utilizando a metodologia da netnografia aliada a Análise de Conteúdo de Bardin (2011). Como resultado obtivemos unidades de análise referente a abordagem de conceitos, relação com aspectos midiáticos, utilização de esquemas e abordagem histórica. A partir destas análises foi possível compreender como assunto relacionado às armas nucleares é tratado em quatro diferentes vídeos, não apenas o assunto especificamente, mas todos os conceitos relacionados ao mesmo. Os quatro vídeos apresentaram uma discussão sobre o mesmo assunto, mas com tópicos e enfoques variados. Apontamos também algumas potencialidades para fazer a utilização destes vídeos em sala de aula, para potencializar a discussão deste assunto.
Abstract: Science communication is increasingly present in our daily lives, through different forms such as videos, texts, audios, among other forms. In this work, our objective was to analyze how the theme related to nuclear weapons and bombs circulates in science communication videos, specifically on the YouTube platform. This analysis was performed using the methodology of netnography combined with Bardin's Content Analysis (2011). As a result, we obtained units of analysis referring to the approach of concepts, relationship with media aspects, use of schemes and historical approach. From these analyzes it was possible to understand how the subject related to nuclear weapons is treated in four different videos, not only the subject specifically, but all the concepts related to it. The four videos presented a discussion on the same subject, but with varied topics and approaches. We also point out some potentialities for using these videos in the classroom, to enhance the discussion of this subject.
Keywords: Divulgação científica
Vídeo educativo
Arma nuclear
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal da Fronteira Sul
Acronym of the institution: UFFS
College, Institute or Department: Campus Realeza
Type of Access: Acesso Aberto
URI: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/7121
Issue Date: 27-Feb-2023
Appears in Collections:Química

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
WOLFART.pdf4,89 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.