Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/3688
Type: Artigo de Periódico
Title: Pensamento computacional na educação básica: análise com discentes do curso de licenciatura em matemática
Other Titles: Computational thinking in basic education: analysis with undergraduate students in mathematics
Author: Reichert, Janice Teresinha
Barone, Dante Augusto Couto
Kist, Milton
Resume: O artigo evidencia e discute aspectos sobre as percepções de um grupo de licenciandos em Matemática sobre o assunto Pensamento Computacional, bem como, apresenta uma análise das possíveis contribuições de uma oficina de formação sobre o assunto. O estudo centrou-se na aplicação de questionários com questões abertas e fechadas, antes e após a realização das atividades entre os meses de abril a julho de 2019. As respostas foram analisadas na perspectiva quali-quantitativa e os resultados obtidos apontam para um desconhecimento inicial dos participantes sobre o assunto, principalmente nas suas relações com a área da Matemática. O oferecimento da oficina permitiu um ganho significativo sobre o assunto e a elaboração de conjecturas sobre a sua inclusão na Educação Básica.
Abstract: This article highlights and discusses aspects about the perceptions of a group of undergraduates in Mathematics regarding the subject Computational Thinking. It also presents an analysis of the possible contributions of a training workshop on the subject. The study focused on the application of questionnaires with open and closed questions, before and after the activities between April and July 2019. The answers were analyzed from a qualitative perspective and the results point to an initial lack of knowledge of the participants. about the subject, especially in its relations with the area of Mathematics. The offer of the workshop allowed a significant gain on the subject and the elaboration of conjecture about its inclusion in Basic Education.
Keywords: Matemática
Robótica
Formação de professores
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
Acronym of the institution: PUC/SP
Type of Access: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.23925/2358-4122.2019v6i3p63-83
URI: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/3688
Issue Date: 2019
metadata.dc.relation.ispartof: Ensino da Matemática em Debate
metadata.dc.citation.issue: 3
metadata.dc.citation.volume: 6
Appears in Collections:Ciências Exatas e da Terra

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
REICHERT.pdf1,06 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.